Julkaistu: 06.06.2019
OP Ryhmän visio on olla ”Johtava ja vetovoimaisin finanssiryhmä Suomessa.” Mutta mitä tämä oikeasti tarkoittaa?

OP Ryhmä on siirtymässä jatkuvaan strategiaprosessiin. Nyt valmistelussa on strategiaa vuodelle 2020. Jatkuvassa strategiaprosessissa koko OP Ryhmän henkilöstö otetaan mukaan strategian luomiseen.
- Maailma muuttuu nopeasti ympärillämme. On turha kuvitella, että kaikki viisaus maailman menosta asuisi johdossa. Kun otetaan huomioon kaikkien näkemykset, saamme entistäkin paremman käsityksen muun muassa liiketoimintaan vaikuttavista trendeistä ja asiakaskäyttäytymisen muutoksista, pääjohtaja Timo Ritakallio toteaa.
Johtava
Mitä sana johtava tuo mieleen? Tarkoittaako tämä kenties laajaa markkina-asemaa, edelläkävijyyttä digitalisuudessa, finanssialan uudistajaa vai mahdollisesti sitä, että olemme taloudellisesti vahvoja.
Vetovoimaisin
Vetovoimaa on olemassa monenlaista, mutta mitä se on juuri OP Ryhmän kohdalla. Olemmeko vetovoimaisia työntekijöille, asiakkaille, yhteistyökumppaneille, vai onko vetovaisuus tässä kohtaa jotain aivan muuta.
Finanssiryhmä
Sanan finanssiryhmä, kun laittaa googlen hakuun tulee ensimmäisenä hakutuloksena Wikipedian esittely OP:sta. Seuraavatkin haut tuovat OP:n jollakin tavalla esiin. Mutta mitä tämä finanssiryhmä sitten aidon oikeasti tarkoittaa tai mitä haluamme sen tulevaisuudessa meille tarkoittavan.
Suomessa
Ensimmäisenä mieleen tulee, että asumme Suomessa, mutta entäpä miten liittyvät sanat OP ja Suomessa yhteen. Onko niiden tarvetta liittyä yhteen nyt ja tulevaisuudessa. Palvelemme tällä hetkellä ympäri maailmaa asuvia asiakkaitamme, mutta entä onko meillä halua tai jopa tarvetta hakea ryhmälle kasvua jollakin tavoin ulkomailta.
Johtava ja vetovoimaisin finanssiryhmä Suomessa OP Ryhmän visio, mutta onko se oikea ja kätkevätkö sanat aitoja ja oikeita merkityksiä sisäänsä. Henkilöstön mukaan ottaminen toteutetaan koko henkilöstölle kohdennetulla kyselyllä. Vastausaikaa kyselyyn on maanantaihin 6.5. saakka. Kyselyyn pääset vastaamaan OP Ryhmän intran kautta. Vastauksia hyödynnetään strategian valmistelussa ja strategian viemisessä osaksi arjen tekemisiä. Ryhmän hallintoneuvosto tulee hyväksymään uuden strategiamme kesäkuun kokouksessaan.
Strategiset painopisteet ovat konkreettisia, vuosittain tarkistettavia tavoitteita, joilla pyritään saavuttamaan visiomme. Jatkuvassa strategiaprosessissa ei välttämättä kaikkeen aina sitouduta pitkäksi aikaa vaan on myös tässä ajassa tarpeen tarkastella asioita vuosittain ja myös mahdolliset painopisteet voivat tästä johtuen muuttua. Entäpä mitkä ovat oikeat valinnat vuoden 2020 painopisteiksi. Haluammeko, että ne ovat erinomainen työntekijäkokemus, paras asiakaskokemus tai ehkäpä kehittäminen tuottamaan vai jotain aivan muuta. Muistetaan kaikki antaa omat mielipiteemme siitä millä keinolla OP Ryhmän strategiset painopisteet ovat toteutettavissa arjen tekemisinä. Kyselyyn vastaaminen auttaa hahmottamaan, millaista OP Ryhmää sen työntekijät haluavat olla yhdessä rakentamassa.
Luodaan yhdessä paras mahdollinen tulevaisuus.